В історії людства читання завжди відігравало велику роль. Сьогодні читання пронизує всі сфери нашого життя. Воно покладене в основу інформаційної, пізнавальної, професійної , а також щоденної діяльності людини. Формування читацької культури є одним із головних завдань уроків світової літератури.
Узагальнений аналіз результатів навчальних досягнень школярів, соціологічні дослідження, численні матеріали фахової преси дають підстави константувати загальне падіння читацької культури в суспільстві, зниження інтересу до літератури. Особливо гостро ця проблема постала при вивченні літератури у старших класах, коли процес читання школярів стає менш керованим з боку вчителя.
Серед причин, що спричинили розвиток цієї негативної тенденції, можна виділити такі чинники , як зниження економічного та морально-культурного життя нашого суспільства, засилля масмедійної культури, захоплення молоді комп’ютерними технологіями та Інтернетом.
Виходячи із сказаного, читацька діяльність із яскраво вираженою комунікативною спрямованістю є провідною на уроках літератури. Завдання вчителя – « поставити читання так, щоб воно розвивало мислення і збагачувало почуття». Учитель повинен навчити дітей розуміти художні твори. Адже кожен твір, яким би довершеним він не був, ніколи не справить враження на читача, якщо той не зрозуміє його до кінця. Школярі не завжди і не все сприймають після першого читання. Дуже часто вони йдуть до розуміння через емоції , що виникли під час ознайомлення з текстом. Домогтися вдумливого прочитання твору можна за допомогою різноманітних форм роботи на уроці. Однією із них є написання літературних диктантів за змістом твору чи за біографією письменника.
Така форма перевірки знань учнів формує навички уважного читання твору, вміння визначати головне, співставляти події, встановлювати зв’язки між життєвим шляхом письменника і його творчістю.
Запитання, використані у запропонованих літературних диктантах, допоможуть перевірити вміння учнів визначати головних і другорядних героїв, тему та ідею твору, елементи сюжету,знання літературознавчих термінів, здатність визначати причини та наслідки конкретних вчинків героїв, вплив літератури на інші види мистецтва.
Люди народжуються злими чи стають такими під впливом зовнішніх факторів?
Ми знайдемо відповідь на дане запитання, порівнявши героїв творів “Різдвяна пісня у прозі” Ч.Діккенса, “Усмішка” Р.Бредбері , “Хамелеон” А.Чехова, “маленький принц” А.Екзюпері
Мета : навчати учнів вдумливо ставитись до авторського тексту, закріпити знання про особливості новели, антиутопії, футуристичної літератури; розвивати вміння переказувати текст близько до тексту, аналізувати художній твір, будувати власне висловлювання ; виховувати повагу до світової культурної спадщини.
Обладнання : репродукція картини Леонардо да Вінчі «Джоконда», слайди, тестові завдання
Голос краси звучить тихо: його вловлюють найчутливіші вуха
Мета: поглибити знання учнів про зміст поеми; розвивати навички аналізу тексту, переказу , логічного мислення, зв’зного мовлення ; сприйняти формування морально- етичних якостей.
Тема: Протиставлення життєвого вибору в долях синів Тараса Бульби
Мета: схарактеризувати образи Остапа й Андрія в повісті М.Гоголя «Тарас Бульба», розкрити силу характеру Остапа і причини трагедії Андрія; проаналізувати художні засоби створення образів, скласти порівняльну характеристику героїв;
розвивати навички порівняльної характеристики персонажів, переказу, вміння давати розгорнуту відповідь на поставлені запитання;
виховувати моральні якості школярів, формувати уявлення про сильну особистість, формувати громадянську позицію школярів.
Тип уроку: урок аналізу-зіставлення образів літературних героїв